Avvikelsehantering: nyckeln till ständiga förbättringar och ökad kundnöjdhet

Skrivet Av
Patrik Björklund
Patrik Björklund
Publicerad
April 23, 2024
Ämne
Avvikelsehantering

Nedan är ett utdrag från vår e-bok "ISO 9001,14001 och 45001 - Den ultimata guiden". Ladda ner hela e-boken gratis här.

Förstå avvikelser och kundsynpunkter

Avvikelsehantering är en process som används för att hantera avvikelser och kundsynpunkter. Rätt logiskt.

Poängen är att när vi hanterar avvikelser och kundsynpunkter på ett effektivt sätt kan vi förbättra våra produkter och tjänster och samtidigt förbättra kundupplevelsen.

När vi inte kan följa våra arbetsmetoder, något går fel eller vi upptäcker att vi kan förbättrasättet vi jobbar på så uppstår en avvikelse - en vara eller tjänst uppfyller inte våra krav.

Avvikelser och förbättringsförslag har lite olika perspektiv men är i stort samma sak – en möjlighet att förbättra sig. Antingen genom att minimera något negativt eller maximera något positivt.

Strategier för effektiv avvikelsehantering

För att hantera det här pratar många bolag om interna avvikelser eller förbättringsförslag. Nu när ni går mot certifiering så kommer begreppet ”ständiga förbättringar” dyka upp återkommande, och avvikelsehantering är en process för just detta. Att ständigt bli bättre genom att proaktivt och reaktivt agera på händelser, observationer och idéer inom organisationen.

Implementera avvikelsehantering i företagskulturen

Ett effektivt system för hantering av dessa frågor kräver dock tid och resurser. Men med rätt verktyg, utbildning och kultur kan detta bidra till ökad kvalitet, effektivitet och kundnöjdhet.

Kom ihåg: Varje rapporterad avvikelse eller synpunkt är en möjlighet till förbättring!

Avvikelsehantering- Kom igång

  1. Definiera vad en avvikelse är för er organisation:
    Det är viktigt att ni har en tydlig definition av vad en avvikelse är så att alla i organisationen förstår vad de ska leta efter och rapportera.
  2. Skapa en process för hur avvikelser ska rapporteras och hanteras:
    Processen bör vara tydlig och enkel att följa. Den bör också inkludera hur information om avvikelser ska dokumenteras och spåras.
  3. Utbilda personalen:
    Se till att alla i organisationen förstår vad en avvikelse är, hur de ska rapportera den och vad som händer när de gör det.
  4. Implementera ett system för att hantera avvikelser:
    Det kan vara ett IT-verktyg eller ett manuellt system, beroende på era behov.
  5. Följ upp och utvärdera processen regelbundet:
    Se till att processen fungerar som den ska och gör justeringar vid behov.
  6. Kommunicera effektivt:
    Kommunicera regelbundet om hur processen fungerar, vilka resultat ni ser och vilka åtgärder som vidtas för att åtgärda problem.
  7. Anpassa processen efter era behov:
    Varje organisation är unik, så se till att er process är anpassad efter era specifika behov och utmaningar.

Ovan är ett utdrag från vår e-bok "ISO 9001,14001 och 45001 - Den ultimata guiden". Ladda ner hela e-boken gratis här

Gratis e-bok
Allt från vad standarder kräver till hur du genomför ett projekt för att etablera ett certifierbart ledningssystem.
Tack! Nu får du snart ett e-post från oss!
Oj! 

Något gick fel.

Hör av dig till support@ampliflow.com.
Free e-book
Everything from what standards require to how you implement a project to establishing a certifiable management system.
Tack! Nu får du snart ett e-post från oss!
Oj! 

Något gick fel.

Hör av dig till support@ampliflow.com.
Behöver ni hjälp att nå ISO-certifiering?
AmpliFlow kan hjälpa dig med allt som behövs för att nå certifiering. Från smarta IT-system till projektledning, utbildning, internrevision och mycket mer. Boka ett möte idag för att få veta mer!
Tack! Vi hör snart av oss!
Oj! 

Något gick fel.

Hör av dig till support@ampliflow.com.
Artiklar

Fler artiklar

Verktyg, information och andra resurser du behöver.
Intressentanalys

Intressentanalys: Kärnan i ISO 9001 och Framgångsrik Verksamhet

Förstå vikten av intressentanalys inom ISO 9001-standarden. Lär dig hur du kan kan optimera din verksamhet och öka dess framgång genom att identifiera, analysera och hantera intressenternas behov och förväntningar
Joakim Stenström
July 28, 2023
Ledning

Bryt myten: ISO 9001 handlar inte om dokumentation, det handlar om att förbättra företag

Bryt myten om ISO 9001! Det handlar inte bara om dokumentation, utan om att förbättra ditt företag. Med moderna verktyg blir arbetsverktygen själva dokumentationen. Lär dig mer här!
Patrik Björklund
July 6, 2023
Ledningssystem

Ledningssystem - En introduktion för dig som inte är chef

Att leda ett företag handlar om mer än möten och papper. Ett ledningssystem är ett kraftfullt verktyg som hjälper till med strategiska beslut, arbetsflöden och kvalitetssäkring. Det är er karta för vägen till framgång.
Patrik Björklund
October 13, 2023

Gör som många andra - ta hjälp av AmpliFlow

Boka ett möte idag för att diskutera hur vi kan hjälpa dig med system och/eller stöd.