Vad är ett medarbetarsamtal?

Skrivet Av
Patrik Björklund
Patrik Björklund
Publicerad
January 5, 2023
Ämne
Medarbetarsamtal

Syftet med ett medarbetarsamtal är att skapa en öppen dialog mellan arbetsgivare och anställd där det finns tid att ostört prata igenom sin arbetssituation.

Det ger en plattform för båda parter att diskutera anställdas prestation, både positivt och negativt. När vi pratar om prestation får vi komma ihåg att ta ett helhetsgrepp om det. Att utvärdera arbetsmiljön, vilket stöd medarbetaren behöver, kompetensutveckling och medarbetarens motivation är alla komponenter som direkt eller indirekt bidrar till prestationen.

Dessutom är ett medarbetarsamtal en möjlighet för arbetsgivaren att visa sina anställda att de är viktiga för organisationen och att deras prestation uppskattas.

Det är också en chans för arbetsgivaren att uppmuntra anställda att fortsätta att prestera väl.

Varför är det viktigt för mig som medarbetare?

Det är viktigt för medarbetarna att aktivt delta i ett medarbetarsamtal eftersom det ger möjligheter att få värdefull feedback och stöd.

Ett samtal bör inte vara envägskommunikation. Frågor som berör företaget och att diskutera personliga mål och handlingsplaner för att uppnå dem är minst lika viktigt.

Genom att delta i ett medarbetarsamtal kan medarbetarna visa att de är engagerade i sin egen utveckling och att de bryr sig om sina kollegor.

Varför är det viktigt för oss som företag?

Arbetsgivaren får genom medarbetarsamtalen värdefull feedback och ett tid för medarbetaren att ställa frågor och få stöd.

Hur går ett medarbetarsamtal till?

Ett medarbetarsamtal börjar med att arbetsgivare och anställd diskuterar mål och medarbetarens och företagets ansvar för att uppnå dem.

Det kan också innefatta att diskutera utmaningar som arbetstagaren står inför, såväl som strategier för att hantera dem.

Arbetsgivaren bör också ställa frågor om anställdas personliga mål och hjälpa till att uppnå dem.

Ett medarbetarsamtal är en viktig del av arbetsgivarens arbete för att förbättra företaget, och då genom att öka motivationen och resultatet hos sina anställda.

Hur ofta?

Hur ofta medarbetarsamtal och lönesamtal ska genomföras står ofta i ett avtal mellan facket och arbetsgivarorganisationen. Chefen eller medarbetaren kan också be om att ett spontant medarbetarsamtal ska genomföras.

En trend att hålla koll på är att allt fler företag överger de årliga medarbetarsamtalen.

En vanlig anledning är att företaget tycker att det är bättre att använda andra typer av uppföljningsmetoder som är mer tidseffektiva och kostnadseffektiva.

Det kan också vara att företaget upplever att årliga medarbetarsamtal inte ger de resultat som förväntas.

Andra orsaker kan vara att ledningen anser att medarbetarsamtalen inte är nödvändiga för att uppnå företagets mål eller att det inte är ett effektivt sätt att utvärdera medarbetarnas prestanda.

Samtidigt kan företag välja att fortsätta med årliga medarbetarsamtal om de finner att det är ett effektivt sätt att uppmuntra öppen kommunikation, nå företagets mål och ge medarbetarna en chans att uttrycka sina åsikter och förslag.

Glöm inte att alla företag är olika, så det är viktigt att ni bestämmer vilken medarbetaröversynmetod som fungerar bäst för er och samtidigt har koll på vad som faktiskt är avtalat inom området.

Oavsett kadens så blir det alltså viktigt att göra det enkelt att förbereda, genomföra och följa upp medarbetarsamtal för att de inte ska ses som en kostnad som kan skäras ner på utan en investering som ger resultat.

Där blir IT-verktyg med inbyggd behörighetsstyrning och möjlighet att koppla samman kompetensmatrisen och annan information om medarbetaren med medarbetarsamtalet extra viktig.

Gratis e-bok
Allt från vad standarder kräver till hur du genomför ett projekt för att etablera ett certifierbart ledningssystem.
Tack! Nu får du snart ett e-post från oss!
Oj! 

Något gick fel.

Hör av dig till support@ampliflow.com.
Free e-book
Everything from what standards require to how you implement a project to establishing a certifiable management system.
Tack! Nu får du snart ett e-post från oss!
Oj! 

Något gick fel.

Hör av dig till support@ampliflow.com.
Behöver ni hjälp att nå ISO-certifiering?
AmpliFlow kan hjälpa dig med allt som behövs för att nå certifiering. Från smarta IT-system till projektledning, utbildning, internrevision och mycket mer. Boka ett möte idag för att få veta mer!
Tack! Vi hör snart av oss!
Oj! 

Något gick fel.

Hör av dig till support@ampliflow.com.
Artiklar

Fler artiklar

Verktyg, information och andra resurser du behöver.
Certifiering

Varför väljer företag att certifiera sig?

En certifiering kan vara en dörröppnare till nya kunder och marknader och kan vara helt nödvändig för att ni ska kunna fortsätta driva verksamheten. Men en certifiering kostar - både tid och pengar. Så varför väljer företag att certifiera sig?
Joakim Stenström
December 18, 2022
ISO-standarder

Vad är en ISO-standard?

Få en klar bild av ISO-standarder och deras betydelse för ditt företag. Lär dig hur ISO-certifiering kan påverka er verksamhet och stödja er tillväxt.
Patrik Björklund
November 20, 2023
Riskhantering

Pre-mortem - Ett proaktivt verktyg för förbättra projekt och processer

Lär dig hur pre-mortem kan identifiera risker och stärka projektledning genom att förutse och åtgärda potentiella misslyckanden.
Patrik Björklund
March 12, 2024

Gör som många andra - ta hjälp av AmpliFlow

Boka ett möte idag för att diskutera hur vi kan hjälpa dig med system och/eller stöd.